犀鸟乡生活论坛's Archiver

森林小王子 发表于 2008-8-7 15:51

【语文】[BM] [教你怎样做] 关于到一些社会问题的karangan

Sebab-sebab

Sebab1:Kepincangan institusi keluarga
-ibubapa gagal menjadi model yang sempurna
-ibu bersikap materialistik dan individualistik
-ibubapa tidak menekan pendidikan agama
-sikap terlalu memanjakan anak-anak
-konflik dalam rumah tangga
-kekurangan kasih sayang

sebab2: kelemahan institusi pendidikan
-segelintir guru gagal menjadi model yang sempurna
-penguatkuasaan  peraturan yang longgar
-hukuman yang ringan
-kurang kerjasama antara ibubapa dan guru
-unit bimbingan dan kaunseling kurang berperanan


sebab3:Pengaruh negatif media massa
-terlalu banyak stesen Tv swasta
-mengutamakan rancangan-rancangan import
-penularan budaya kuning
-mencemari dan mengancam budaya tempatan
-meracuni pemikiran dan perlakuan rakyat malaysia
-peningkatan pelbagai masalah sosial

sebab4:kelemahan pihak berkuasa
-penguatkuasaan undang-undang yang longgar dan hukuman yang terlalu ringan
-penyelewengan kuasa dan amalan rasuah
-pelaksaan kempen yang kurang berkesan
perancangan yg kurang teliti dan tidak konsisten
-terlalu meyakini dan mempercayai pihak berkuasa

sebab5:kelemahan diri sendiri
-kurang keimanan diri
-sikap mempunyai cita-cita dan wawasan hidup
-sikap ingin tahu dan ingin cuba
-tidak memahami aspirasi keluarga,bangsa dan negara
-mudah terpengaruh dgn rakan sebaya
-tidak gentar dengan undang-undang

sebab6:kelemahan masyarakat
-sikap mementingkan diri sendiri
-tidak memberi komitmen dan kerjasama kepada pihak kerajaan
-tidak mahu mengalami anjakan paradigma
-sikap tidak mahu memikul tanggungjawab
-sering meletakan kesalahan pada pihak lain
-tiada kesungguhan dan bersikap sambil lewa

sebab7:pengaruh rakan sebaya
-rakan mempunyai pengaruh yg besar dlm kehidupan seseorang
-banyak gejala sosial spt vandalisme,lumba haram dilakukan secara berkumpulan
-ramai daripada rakan meracuni seseorang melakukan kejahatan
-rakan yg datang drpd keluarga bermasalah
rakan sebaya tidak  berpendidikan agama

Kesan-kesan

kesan positif
1. Kepada negara
-membantu perkembangan ekonomi negara
-menyumbangkan pendapatan lumayan kepada negara
-menaikkan imej negara di peringkat antarabangsa
-mengurangkan beban kewangan negara
-mengekalkan kestabilan dan keamanan negara
-memupuk perpaduan nasional

2.Kapada masyarakat
-menyumbangkan pendapatan lumayan
-meningkatakan taraf hidup masyarakat
-meningkatkan taraf kesihatan
-menyediakan banyak peluang pekerjaan
-menjamin keselamatan dan kesejahteraan masyarakat

3. Kepada perhubungan Antarabangsa/Dunia
-mendapat pengiktirafan antarabangsa
-menjalin perhubungan diplomatik
-menerima bantuan dan pelaburan
-publisiti dan promosi di peringkat antarabangsa
-keselamatan dan keamanan dunia

Kesan negatif
1. kesan kepada negara
-mencemari imej negara  di peringkat antarabangsa
-meningkatkan beban kewangan negara
-menggugat kestabilan negara
-mengancam perpaduan negara
-mencetuskan masalah pengangguran dan kemiskinan
-pembangunan negara terjejas

2. Kesan kepada masyarakat
-mencemari imej masyarakat
-mengancam adat dan budaya tempatan
-menggugat keselamatan dan kesejahteraan
-masalah kemiskinan dan pengangguran
-hubungan rakyat dengan kerajaan terjejas

3. kepada institusi pendidikan
-mencemari imej sekolah
-sekolah menjadi tempat yang kirang selamat
-mengancam perkembangan sistem pendidikan negara
-masyarakat akan hilang kepercayaan terhadap Kementerian Pelajaran
-menghalang pembentukan Sekolah Penyayang dan sekolah Wawasan

4. Kepada diri sendiri
-menghancurkan masa hadapan
-mencemari imej diri sendiri
-akan dicemuh dan dipandang hina oleh masyarakat
-berhadapan dengan masalah pengangguran dan kemiskinan
-menjejaskan kesihatan diri

5.kepada keluarga
-mencemari imej keluarga
-keluarga berhadapan dengan masalah kewangan
-akan dicemuh dan dipandang hina oleh masyarakat
-menjejaskan hubungan baik anggota keluarga
-meninggalkan kesan mental dan psikologi yang mendalam

6. Kepada perhubungan antarabangsa/dunia
-menjejaskan perhubungan diplomatik
-menerima ancaman daripada negara-negra maju
-keamanan dan keselamatan dunia terancam
-perpecahan,rusuhan dan peperangan
-dunia akan kiamat

Langkah-langkah

1. Peranan keluarga
-mencurahkan kasih sayang dan mengambil berat
-memberikan pendidikan agama
-menjadi contoh dan teladan yang baik
-sentiasa mengawasi pergerakan dan tingkah laku anak - anak
-memberi kerjasama penuh kepada pihak sekolah

2.Peranan Institusi pendidikan
-penguatkuasakan peraturan yang lebih kuat
-melaksanakan semula hukuman rotan
-memperbanyak aktiviti kokurikulum
-pihak sekolah bekerjasama penuh dengan ibu bapa
-unit bimbingan dan kaunseling menyusun program-program khas

3. Peranan kerajaan
-penguatkuasaan undang-undang dan hukuman yang lebih berat
-kempen yang berterusan
-perancangan dan pengurusan yang sistematik
-menyusun dan melaksanakan program-program khas

4. Peranan media massa
-perlu memiliki tanggungjawab sosial
-mengutamakan rancangan-rancangan tempatan
-memberi kesedaran dan keinsafan kepada masyarakat
-menjadi jambatan perhubung antara kerajaan dan masyarakat
-memperkenalkan produk-produk berkualiti

5.Peranan masyarakat
-perubahan sikap daripada masyarakat
-memberi kerjasama dan sokongan penuh kepada kerajaan
-berani membuat aduan dan laporan kepada pihak berkuasa
-melibatkan diri secara aktif dalam semua program
-kesungguhan bekerja, mencurahkan idea dan tenaga

6. Peranan diri sendiri
-memiliki cita-cita wawasan hidup-mengutamakan masa hadapan berbanding keseronokan semasa
-berhati-hati memilih kawan
-memahami aspirasi keluarga, bangsa dan negara
-mengutamakan pelajaran dan kesihatan
-bergiat cergas dalam semua aktiviti anjuran sekolah, masyarakat dan kerajaan

7. Peranan rakan sebaya
-mesti menjadi rakan yang baik
-membimbing rakan lain ke jalan yang sihat
-sentiasa menasihati dan memberi tunjuk ajar positif
-menyelesaikan masalah kawan dan bukannya menimbulkan masalah kepada kawan
-melatih kawan menyertai pelbagai kegiatan riadah dan reakrasi yang positif

森林小王子 发表于 2008-8-7 15:55

国语作文有困扰???....现在教你们做!!!!
Karangan Fakta / Perbincangan / Rencana / Penerangan


Setiap pelajar pasti ingin kejayaan cemerlang. Apakah langkah-langkah yang perlu untuk memastikan kita berjaya di dalam pelajaran ?
setiap pelajar pasti ingin kejayaan cemerlang
berbagai-bagai cara untuk mendapat kecemerlangan
setiap murid mempunyai cita-cita menjawat jawatan tinggi
bergantung kepada individu sendiri dan lain-lain faktor
i.  tumpuan terhadap pelajaran - menelaah pelajaran - membuat rujukan
ii.  menyediakan jadual waktu peribadi yang teratur - patuh kepada jadual waktu tersebut
iii.  rajin bertanya kepada guru - jika timbul masalah - perbincangan dengan rakan-rakan
iv.  sediakan buku-buku rujukan secukupnya
v.  ikuti kelas tambahan - di sekolah / tempat lain
vi.  banyakkan latihan tambahan
vii.  tidak ponteng kelas / sekolah
viii.  tidak tinggal sembahyang dan sentiasa berdoa
ix.  banyak membaca bahan-bahan tambahan
x.  sikap tidak berputus asa - tekun tanpa mengenal jemu
mencerminkan diri sendiri - berazam - mencapai kejayaan
kesedaran perlu untuk mendapat kecemerlangan dalam pelajaran

Masalah disiplin murid-murid sekolah hangat diperkatakan sejak akhir-akhir ini. Bincangkan langkah-langkah untuk mengatasinya.
Pengertian disiplin - peraturan yang ditetapkan dan mesti diikuti
contoh pelanggaran disiplin di sekolah - ponteng sekolah, hisap rokok, ugutan, melawan guru, berpakaian tidak seperti yang dikehendaki, buang sampah merata-rata dan lain-lain.
Isi-isi
Langkah-langkah mengatasi masalah disiplin murid-murid
i.  memberikan kesedaran kepada murid-murid melalui penerapan nilai-nilai murni dan ceramah-ceramah kesedaran daripada pihak-pihak tertentu
ii.  ibu bapa haruslah memberikan pelajaran agama yang secukupnya kepada anak-anak mereka
iii.  pihak sekolah haruslah tegas dalam menangani masalah ini dengan mengenakan denda yang sepatutnya agar menjadi teladan kepada murid-murid.
iv.  piak sekolah haruslah sentiasa mengadakan perjumpaan dengan ibu bapa untuk membincangkan masalah murid-murid
v.  pengawas-pengawas sekolah hendaklah memainkan peranan dengan berkesan - mengawasi tingkah laku, menasihati dan melaporkan kepada guru disiplin / pihak sekolah berkenaan masalah salah laku murid.
Penutup
masalah disiplin tidak akan berjaya jika satu pihak saja yang berusaha tanpa kerjasama semua pihak.
Semua pihak bertanggungjawab dalam menangani masalah disiplin - Kementerian Pendidikan, pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat.
Ikan air tawar banyak khasiatnya. Tuliskan cara-cara untuk menggalakkan orang ramai makan ikan air tawar.
i.  Ikan air tawar sedap dan banyak khasiatnya
ii.  ikan air tawar terdapat di sungai, tasik, sawah dan dipelihara di kolam
iii.  contoh ikan air tawar - lampan Jawa, keli, sepat, haruan, tilapia, patin dan lain-lain
cara-cara menggalakkan orang ramai makan ikan air tawar :
i.  kempen memakan ikan air tawar dijalankan dari masa ke semasa
ii.  cara-cara memasak ikan air tawar hendaklah diberitahu kepada orang ramai supaya mereka benar-benar dapat merasai kelazatannya
iii.  harga ikan air tawar hendaklah dikawal supaya ianya tidaklah terlalu mahal agar orang ramai dapat membelinya
iv.  galakkan orang ramai menternak ikan air tawar supaya ikan air tawar mudah diperolehi
v.  gerai-gerai makan hendaklah menyediakan menu masakan ikan air tawar sebagai salah satu daripada lauk pilihan
vi.  pihak kesihatan / perikanan hendaklah selalu memberi penerangan tentang khasiat memakan ikan air tawar kepada orang ramai.
Semua pihak harus mengambil bahagian bagi menggalakkan orang ramai memakan ikan air tawar.

soalan 0
Pendidikan tadika yang ada pada masa ini amat memberi faedah kepada anak-anak kita apabila menjejakkan kaki ke alam persekolahan. Bincangkan.
1. PENDAHULUAN :
Pendahuluan :  Apakah ia pendidikan tadika
   - memberi manfaat kepada kanak-kanak
Isi- isi penting : a] berumur antara 4 hingga 6 tahun
   b] mendedahkan kanak-kanak ke alam persekolahan
   c] dapat bergaul dengan kanak-kanak yang sebaya dengan mereka
   - mengelakkan kanak-kanak daripada bosan duduk di rumah
   d] kanak-kanak sudah biasa dengan alam persekolahan dan
tidak kekok
Penutup :  Lebih banyak penubuhan kelas tadika lebih baik

soalan 1
Buah-buahan tempatan memang berkhasiat dan lazat untuk dimakan. Nyatakan langkah-langkah untuk menggalakkan orang ramai memakan buah-buahan tempatan.
Pendahuluan :  Jenis buah-buahan tempatan ada dua jenis - jenis bermusim
- tidak  bermusim - contoh buah bermusim - contoh buah tidak bermusim
isi
kempen memakan buah-buahan oleh kerajaan
adakan promosi jualan murah
peranan media massa - sebarkan tentang kelebihan memakan buah tempatan
kurangkan import buah-buahan dari luar
tegaskan peranan dan kelebihan buah-buahan tempatan - kepada kesihatan
soalan 2
Nyatakan langkah-langkah untuk menggalakkan lebih ramai pelancong datang ke negara kita.
Pendahuluan :  banyak tempat menarik di Malaysia - contoh tempat
isi
penerangan meluas mengenai tempat - pemandu pelancong yang cekap
kemudahan pengangkutan - contoh
peranan kerajaan di luar negara - membuat promosi mengenai Malaysia.
membina kemudahan seperti hotel dan sebagainya.
memulihara kawasan yang menjadi tumpuan dan mencari serta memperkenalkan kawasan berpotensi.
pelancongan membawa keuntungan kepada negara. Langkah-langkah yang perlu mesti diambil bagi menggalakkan lebih rami pelancong datang ke Malaysia.
soalan 3
Membaca merupakan satu amalan yang mulia. Nyatakan cara-cara untuk memupuk minat membaca di kalangan murid-murid sekolah.
Pendahuluan :  Membaca secara berterusan - memperolehi ilmu pengetahuan.
isi
kempen membaca - peringkat sekolah , negeri dan kebangsaan - adakan pertandingan
bahan yang bermutu tinggi disediakan serta menarik.
galakan daripada ibu bapa - kemudahan tempat membaca dan bahan.
membaca jambatan ilmu.
soalan 4
Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk " Pentingnya Air Kepada Kita "
Pendahuluan :  Sumber-sumber air - contoh
sumber terpenting - keperluan untuk hidup - minuman
untuk penjanaan kuasa elektrik
membersih pakaian - diri - elak penyakit
untuk pertanian - tiada air tanaman dan haiwan ternakan akan mati.
Jimat pengunaan air - jangan membazir
soalan 5
Kemalangan jalan raya sering berlaku di negara kita. Ianya disebabkan oleh beberapa faktor. Namun begitu kemalangan jalan raya boleh dielakkan. Nyatakan cadangan-cadangan anda , langkah-langkah untuk menggelakkan berlakunya kemalangan jalan raya.

Pendahuluan :  Kemalangan jalan raya selalu saja berlaku. Dalam setiap kemalangan ada saja tercedera dan ada juga melibatkan kematian. Kemalangan sebenarnya boleh dielakkan dengan berbagai cara.
a. Pemandu hendaklah mematuhi peraturan dan undang-undang semasa memandu - memandu tidak melebihi had laju yang ditetapkan.
b. Pemandu hendaklah memastikan kenderaan mereka selamat untuk dipandu - lampu , brek berfungsi dengan baik.
c. Kenakan hukuman berat kepada pemandu yang memandu dalam keadaan merbahaya - melanggar undang-undang - denda dan penjara.
d. adakan kempen keselamatan jalan raya yang berterusan
Kemalangan berlaku akibat sikap cuai pengguna jalan raya.
soalan 6
Kerajaan menggalakkan rakyat negara kita memakan buah-buah tempatan. Apakah faedah yang akan kita perolehi apabila memakan buah-buahan tempatan.
Pendahuluan :
Buah-buahan tempatan ada dua jenis - bermusim - contoh - buah-buahan tidak bermusim - contoh
isi
a. rasanya amat lazat - tambahan pula - berkhasiat
b. lebih segar mutu lebih baik untuk kesihatan
c. tidak diletakkan bahan pengawet - baik untuk kesihatan
mesti digalakkan memakan buah-buahan tempatan

森林小王子 发表于 2008-8-7 15:55

soalan 7
Pentingnya semangat kejiranan di kalangan kita. Tulis sebuah karangan mengapa pentingnya semangat kejiranan.
Pendahuluan :  Jiran adalah orang yang tinggal berhampiran dengan rumah
kita sama ada yang tinggal di sebelah - menyebelah di hadapan atau di belakang.
a. sekiranya ditimpa kesusahan - jiran akan menolong .
ini bukti jiran adalah penting kepada kita - mesti saling bantu membantu - berat sama dipikul ringan sama dijinjing.
b. diamal tanpa mengira kaum, agama dan bangsa
-masyarakat akan hidup dengan aman.
perpaduan akan menjadi kukuh.
c. mengeratkan perhubungan antara satu sama lain.
kunjung mengunjungi semasa perayaan - memupuk semangat muhibah di antara pelbagai kaum.
kita perlu memupuk semangat kejiranan antara kita - perselisihan kaum akan dapat dielakkan. negara akan menjadi lebih kuat dan disegani oleh musuh.

soalan 8
Kepentingan Perpustakaan dan faedah-faedahnya.
Pendahuluan :
Tempat letak perpustakaan / Jenis perpustakaan / Huraian perpustakaan
Perpustakaan adalah gedung ilmu. banyak bahan bacaan yang dikumpulkan dan disimpan. Diantaranya termasuklah bahan rujukan, buku cerita , buku panduan. Ini semua adalah untuk kemudahan pelajar.
i.  tempat membaca dan menelaah yang selesa - terdapat kemudahan disediakan
ii.  terdapat berbagai sumber rujukan - buku - majalah - akhbar dan lain-lain
iii.  tempat belajar yang sesuai - buat kerja yang diberi oleh guru
iv.  perpustakaan sebagai pusat ilmu pengetahuan - penting untuk pelajar - membaca jambatan ilmu - dapat memahami pelajaran  dengan lebih berkesan lagi.
v.  pinjam buku untuk membuat rujukan dan mengulang kaji - tidak perlu membeli buku yang dikehendaki - jimat perbelanjaan
vi.  boleh mengisi masa lapang dengan berfaedah  - tidak terlibat dengan unsur negatif
vii.  melatih diri menggunakan bahan dengan baik - persediaan untuk masa hadapan
viii.  tidak boleh bergantung kepada guru-guru semata-mata - meningkatkan tahap pencapaian dalam semua hal.
pelajar  sepatutnya selalu mengunjungi perpustakaan pada setiap masa demi untuk kejayaan masa depan / mengemukakan cadangan membaiki perkhidmatan perpustakaan / menyatakan penghargaan kepada sesiapa yang berkenaan . Membaca jambatan ilmu.

soalan 9
Rakan sebaya adalah orang yang penting dalam kehidupan kita. Apakah peranan yang dapat diberikan oleh rakan sebaya dalam kehidupan kita.
Pendahuluan :
Rakan sebaya ialah rakan yang seusia dengan kita dan mempunyai kegemaran yang hampir sama.
mempengaruhi perwatakan seseorang
- baik - mempengaruhi untuk menjadi baik
- jahat - akan mempengaruhi menjadi jahat
Rakan adalah tempat kita mencurah segala masalah yang kita hadapi - orang yang boleh dipercayai.
sentiasa saling bantu-membantu , bekerjasama antara satu sama lain.
membantu dalam meningkatkan prestasi pelajaran.
rakan sebaya - berperanan penting - bijak memilih kawan.
soalan 10
Tulis sebuah karangan yang bertajuk " Kepentingan Kenderaan Kepada Kita".
Pendahuluan :  Ada berbagai jenis kenderaan - darat - contoh - air - contoh -
udara - contoh
a penting - dapat ke sesuatu tempat dengan cepat selamat
b. membawa penumpang yang ramai dan juga boleh memuatkan barang dengan banyak
penting dalam pembangunan ekonomi
- buat kenderaan dan dijual - dapat keuntungan
- wujud bandar dan kota besar
C. peluang pekerjaan di kilang membuat kenderaan.
soalan 11
Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk " Kepentingan Pelajar menyertai aktiviti ko kurikulum ".
Pendahuluan :  Ko kurikulum ialah aktiviti selepas sekolah iaitu aktiviti persatuan
unit beruniform dan sukan.
A. melatih murid menjadi pemimpin - sifat kepimpinan dalam aktiviti.
B. melatih murid untuk berdikari sendiri - contoh dalam perkhemahan tahunan - masak sendiri dan aktiviti dalam perkhemahan.
C. melatih murid mematuhi disiplin dan arahan ketua.
- penting untuk keutuhan sesuatu organisasi atau negara. Semangat kerjasama - berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing.
D. Menambah ilmu pengetahuan tambahan - cara membuat pertolongan cemas.
E. untuk kesihatan diri - aktiviti sukan dan permainan
- badan sihat - otak cergas
Murid patut menyertai aktiviti ko kurikulum untuk memperolehi berbagai faedah untuk diri.
Kegiatan kokurikulum boleh merapatkan hubungan di antara murid-murid dan guru-guru. Berikan sebab-sebabnya.
Pengertian kokurikulum - kegiatan luar bilik darjah - untuk bantu pembelajaran di bilik darjah
contoh ; sukan dan permainan , unit beruniform, kelab dan persatuan
boleh merapatkan hubungan di antara murid-murid dan guru-guru
i.  dalam aktiviti sukan dan permainan - murid-murid akan bekerjasama dan bantu-membantu bagi mencapai kemenangan - tidak secara langsung dapat merapatkan hubungan sesama  mereka.
ii.  dalam aktiviti unit beruniform - dapat berbincang . ikut arahan ketua, disiplin / riadah - dapat merapatkan hubungan sesama murid
iii.  dalam aktiviti kelab dan persatuan - berbalas pantun , kuiz, syarahan dan lain-lain memerlukan kerjasama dan muafakat - dapat eratkan hubungan
iv.  pertandingan / perlawanan sukan dan aktiviti kokurikulum dengan sekolah lain pula dapat rapatkan hubungan di antara murid-murid dan guru-guru sekolah berkenaan
hubungan yang rapat dan baik penting bagi menjamin keharmonian sesebuah sekolah dan masyarakat
kejayaan dalam pendidikan / pelajaran.
soalan 12
soalan : Kerja rumah sangat baik untuk murid-murid sekolah. Tuliskan sebuah karangan berkenaan dengannya.
Pendahuluan :  Kerja rumah ialah kerja sekolah yang diberi oleh guru
untuk disiapkan di rumah.
A. melahirkan murid dengan kemahiran yang telah diajar
- sebagai latihan tambahan
- murid menjadi lebih mahir lagi.
B. sebagai latihan mengulang kaji pelajaran di rumah
- berusaha dengan membuat rujukan
- berbincang dengan rakan-rakan
C. mengelakkan murid daripada membuang masa dengan sia-sia di rumah - mengisi masa lapang dengan betul.
Siapkan tugasan yang diberi meningkatkan prestasi pelajar - keputusan yang baik dalam peperiksaan.

森林小王子 发表于 2008-8-7 15:55

soalan 13
Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk " Faedah membaca buku "
Pendahuluan : Membaca sebagai hobi yang baik. Berbagai bahan yang
boleh dibaca seperti akhbar, majalah, buku dan sebagainya.
a. mendapat pengetahuan tambahan
b. dapat membaiki penguasaan bahasa
- membantu dalam membina karangan - menambah perbendaharaan kata - memperolehi ejaan betul
c. mengisi masa lapang dengan berfaedah - menggelakkan diri daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah.
d. boleh dijadikan panduan hidup dalam penyelesaian masalah.
membaca jambatan ilmu.
Soalan22:
Kemajuan sains banyak membantu manusia dalam semua hal. Bina sebuah karangan mengenai baik dan buruk kemajuan sains.

Pendahuluan: Sains amat penting kepada manusia. Kemajuan sains membawa perubahan kepada kehidupan manusia. Berbagai faedah diperolehi daripada kemajuan sains sekarang.
Kebaikan
a) Dalam bidang komunikasi-telefon-televisyen dan radio.
b) Dalam bidang perhubungan-pembinaan jalan raya bertar
-pembinaan kenderaan darat,air dan udara.
-manusia dapat bergerak pantas dari satu tempat ke
satu tempat - penerokaan angkasa lepas.
C) Untuk pertahanan negara-membina alatan perang
-senjata - kereta kebal dan sebagainya
-negara menjadi lebih selamat.
Keburukan
a) Mengancam keselamatan manusia dan dunia
-Bom atom-Jepun-ramai terbunuh
-Gas sarin
-Bom nuklear
b) Robot dicipta - kereta di kilang
-peluang kerja manusia terbatas.
Penutup :
Sains membawa kebaikan dan juga keburukan kepada
kehidupan manusia. Oleh itu kita seharusnya berhati-hati
menggunakan kemajuan sains hanya untuk kebaikan.
Soalan23 :
Bina sebuah karangan tentang baik dan buruknya menonton televisyen .Bincangkan

Pendahuluan:  -  Televisyen merupakan satu media elektrik yang paling
popular di negara kita. Boleh dikatakan setiap rumah di negara kita mempunyai sebuah peti televisyen.
Isi :
Kebaikan
a)  Mengetahui perkembangan semasa - berita
b)  Mendapat pengetahuan tambahan - Majalah 3,Info Sains
c)  Mendapat pengetahuan agama - Ehwal Islam
d)  Mengeratkan hubungan kekeluargaan
e)  Isi masa lapang dengan baik.
Keburukan bagi pelajar
a)  Menonton terlalu lama-membazir masa
b)  Ada rancangan-rancangan yang tidak sesuai ditonton.
  
Penutup : Menonton televisyen memberi faedah kepada pelajar. Namun pelajar seharusnya pandai memilih rancangan yang sesuai dan tidak mengabaikan pelajaran.
Soalan 24:
Tinggal di asrama lebih baik daripada tinggal di rumah .Bincangkan.
Pendahuluan:  Asrama adalah tempat penempatan untuk pelajar-pelajar
di sekolah. Kerajaan menyediakan asrama-asrama ini untuk kemudahan pelajar-pelajar belajar dengan lebih sistematik.
Isi
a) Pelajar berpeluang untuk belajar dengan lebih baik
-mempunyai jadual - patuh pada jadual - bermain dan sebagainya diatur dengan baik.
b) Dapat dilatih untuk hidup bekerjasama-bagai "Aur dengan Tebing", - saling bantu membantu.
c) Dapat dilatih untuk hidup berdikari -di sini pelajar tidak bergantung kepada lbu bapa semata-mata.
d) Dapat belajar secara berkumpulan. banyak faedah yang di perolehi.
Keburukan
a) bebanan yuran bulanan kepada keluarga miskin
b)Jumlah murid adalah ramai-pengawasan tidak dapat diberikan oleh pihak asrama secara berkesan.
Penutup :
Tinggal di asrama ada kebaikan dan ada juga keburukan.
Soalan 25:
Permainan video dan komputer adalah amat menyeronokkan. Namun permainan ini ada keburukannya. Bincangkan.
Rangka
Pendahuluan :  Pada zaman sains dan teknologi-permainan tradisional
seperti gasing,wau,congkak tidak diminati oleh kanak-kanak lagi. mereka lebih gemar bermain video dan komputer.
Isi
Keburukannya
a)  Kanak-kanak berasa asyik dan leka-tiga atau empat Jam bermain membazirkan masa-tenaga elektrik.
b)  Berlaku ponteng sekolah-video tiada di rumah kunjungi pusat video masa sekolah. wang saku.
c)  Jenis-Jenis permainan seperti pergaduhan peperangan.-dedahkan unsur-unsur yang tidak sihat kepada pelajar.
Penutup : Ibu bapa mesti mengawal -hadkan masa bermain-
-membaca buku-buat jadual.

森林小王子 发表于 2008-8-7 15:56

Soalan 26
Tidur lewat adalah amalan yang tidak baik.Bina sebuah karangan untuk menyatakan kenapa pelajar mesti tidur awal.

Pendahuluan : Setiap orang memerlukan rehat. Tidur juga sebahagian
daripada cara berehat. Tidur lewat bagi seorang murid adalah satu amalan yang tidak baik.
a) murid tidur awal-dapat bangun awal dapat ke sekolah awal - dapat rehat yang secukupnya -badan terasa segar.
b) Tidak tergesa-gesa untuk ke sekolah-tidak ketinggalan bas.
c) rehat yang secukupnya - tidak berasa mengantuk semasa guru mengajar.-dapat menumpukan sepenuh perhatian semasa guru mengajar - beroleh kejayaan.
Penutup:
Tidur awal patut diamalkan - badan akan terasa sihat dan segar - kesihatan akan terjaga.
Soalan 27:
Belajar secara berkumpulan lebih, baik daripada belajar secara bersendirian, Bincangkan.
Rangka
Pendahuluan : Murid mempunyai cara yang tersendiri untuk mengulang kaji
pelajaran mereka . Ada yang suka belajar di perpustakaan ,di rumah dan ada yang suka belajar secara bersendirian serta berkumpulan.
Isi
a) Dapat bertanya sesuatu yang tidak difahami.
b) Dapat bertukar-tukar nota dan pendapat.
c) Tidak berasa jemu atau mengantuk.
d) Melatih diri kita mengeluarkan pendapat.
Penutup :
Kita hendaklah belajar secara berkumpulan kerana ianya
mempunyai banyak kelebihannya. Namun begitu rakan
dalam kumpulan hendaklah rakan yang sesuai untuk kita,
Soalan 28 :
Kanak-kanak, amat suka memakan makanan ringan. Sedangkan masyarakat tahu bahawa, makanan ringan tidak baik untuk kesihatan kanak-kanak. Bincangkan.
RangRa
Pendahuluan : Setelah diketahui bahawa makanan ringan tidak baik untuk
kesihatan badan kanak-kanak. Ibu bapa hendaklah memastikan bahawa anak-anak mereka tidak membeli dan memakan makanan ringan yang, dijual di pasaran.
Makanan ringan-
a)  tidak berkhasiat - tiada zat dan vitamin.
b)  mengandungi banyak bahan pengawet dan perasa, yang, berlebihan - tidak diperlukan oleh badan. -tidak baik untuk kesihatan badan.
c)  tidak mengenyangkan - pembaziran wang.
Soalan 29 :
Bandar merupakan tempat tumpuan orang ramai. Bincangkan kebaikan dan keburukan tinggal di bandar.
Rangka
Pendahuluan:
Isi
Tempat tinggal merupakan satu perkara orang suka tinggal di bandar tinggal di kampung. Tinggal di bandar kelebihan daripada tinggal di kampung.
Kebaikan
a) Terdapat banyak kemudahan yang amat pentinq. ada juga suka tinggal mempunyai beberapa
-sistem pengangkutan seperti,bas,keretapi,kapal terbang.-Mudah untuk ke mana saja.
-kemudahan rawatan-hospital yang lengkap.
b) Bidang pendidikan
-Pusat pengajian tinggi
-pusat rujukan-perpustakaannya lengkap.
c) Banyak peluang pekerjaan
-kilang,berniaga
d)  Kemudahan sosial -tempat hiburan
Penutup:
Keburukan -perbelanjaan yang tinggi -terdedah kepada pengaruh budaya tidak sihat

森林小王子 发表于 2008-8-7 15:56

Soalan 30
Kita sentiasa melihat iklan di mana saja. Melalui akhbar,radio dan juga televisyen iklan disiarkan
untuk mempengaruhi masyarakat. Bincangkan pengaruh iklan kepada masyarakat.
Pendahuluan : Iklan diadakan oleh sesebuah syarikat atau peniaga untuk
memperkenalkan barangan mereka. Iklan memberi kesan yang kurang baik kepada masyarakat.
a)Pelanggan tertipu ;
-barangan yang ditawarkan tidak mempunyai mutu yang tinggi -cara pengiklanan yang menarik-pelanggan tertarik untuk membeli.
b)Pelanggan akan keliru
-berbagai barangan sama yang berlainan jenama diiklan.
-Pelanggan sukar untuk membuat penilaian.
c)Pembaziran wang - apabila sudah terpengaruh-pelanggan
membeli tanpa mengira kesan.-barang yang tidak perlu.
Kebaikan
a) Dapat mengetahui sesuatu keluaran baru di pasaran.
-maklumat lebih terperinci daripada iklan.
b) Dapat merancang pembelian-membuat pilihan terhadap
barangan yang hendak dibeli.
Pendidikan tadika yang ada pada masa kini amat memberi faedah kepada anak-anak kita apabila menjejakkan aki ke alam persekolahan. Bincangkan.
Apakah dia pendidikan tadika
n memberi manfaat kepada kanak-kanak
a)  berumur antara 4 hingga 6 tahun
b)  mendedahkan kanak-kanak alam persekolahan
c)  dapat bergaul dengan kanak-kanak yang sebaya dengan mereka
n dapat mengelakkan kanak-kanak daripada bosan duduk di rumah
d)  kanak-kanak sudah biasa dengan alam persekolahan dan tidak kekok
lebih banyak penubuhan kelas tadika lebih baik

"Semangat muhibah dan sikap tolong-menolong".
Semangat yang perlu dipupuk
a)  bantu-membantu, tolong-menolong - ketika susah
b)  kenduri-kendara
c)  keramaian dan perayaan
d)  gotong-royong - mewujudkan sikap sayang dan muhibah
e)  tidak mementingkan diri dan hormat-menghormati
f)  bertegur-sapa , ziarah-menziarahi
rakyat aman damai dan maju
perpaduan masyarakat
Disiplin sekolah semakin merosot. Bincangkan sebab-sebab kemerosotan disiplin.
a)  ibu bapa sentiasa sibuk
b)  pihak sekolah tidak mengambil berat
c)  pengaruh rakan sebaya
d)  pengaruh dari luar seperti media massa
"Air dan kegunaannya".
Pendahuluan
n Air meliputi tujuh puluh satu peratus permukaan bumi
n sumber air - laut,hujan dan sebagainya
n sangat penting kepada manusia binatang dan tumbuhan
Isi
i.  makhluk hidup memerlukan air - terus hidup - sangat penting - membasuh, minum dan memasak
ii.  berdekatan dengan laut dan sungai - sumber rezeki
iii.  mengairi sawah dan kebun - menternak ikan/udang - aktiviti perlombongan
iv.  membina empangan - sumber tenaga elektrik - untuk kemudahan dan kegiatan ekonomi
Penutup
Pencemaran air berlaku - pembuangan sampah sarap, sisa perindustrian - hukuman lebih berat - menguatkuasakan undang-undang
Kebahagiaan dan kegembiraan ibu bapa amat besar maknanya kepada kita. Apakah cara yang patut kita lakukan untuk memastikan orang tua kita sentiasa bahagia dan gembira ?
ibu bapa cuma mengharapkan kebahagiaan dan kegembiraan
a)  menghargai mereka sebagai orang tua
b)  menolong kerja-kerja rumah
c)  menyumbang wang ringgit, walaupun mereka tidak minta
d)  tugas murid ialah belajar hingga berjaya
kebahagiaan akan terpancar di wajah mereka
"Perlunya kita menjaga alam sekitar"
persekitaran yang bersih - rakyat sihat
pencemaran berlaku - kegiatan ekonomi
i.  meningkatkan kesedaran rakyat - kempen "Hijaukan Bumi Kita" - menanam pokok-pokok
ii.  cintakan keindahan alam sekitar - hidupan flora dan fauna
iii.  menjaga hutan - udara bersih dan tempat takungan air - sumber air. Tempat haiwan lair tinggal
iv.  Negara indah - menarik pelancongan berkunjung
Tanggungjawab semua rakyat - aman damai , memanjangkan jangka hayat
Tuliskan cara-cara menjaga persekitaran kawasan kamu.
Rumah tempat tinggal / kediaman yang paling selesa
rumahku syurgaku
i.  kita perlu bekerjasama untuk menjaga persekitaran kawasan sekolah
ii.  sampah sarap perlu dibersihkan / dibakar dalam lubang sampah
n menggelakkan pembiakan lalat yang membawa penyakit
iii.  mengumpul tin-tin kosong / tayar buruk / botol-botol dan timbus dalam lubang
n menggelakkan pembiakan nyamuk aedes
iv.  menanam pokok-pokok bunga / buah-buahan dipersekitaran untuk kesegaran pemandangan dan kecantikan.
v.  mengamalkan budaya bersih semasa keluar dan masuk ke rumah supaya tidak ada jangkitan kuman
persekitaran yang bersih, penghuni sihat dan ceria

"Faedah mempelajari seni mempertahankan diri"
kemahiran atau kepandaian di dalam hal mempertahankan diri - menjaga diri daripada serangan musuh
i.  menyihatkan badan - meningkatkan kecergasan - satu senaman yang baik
ii.  membentuk disiplin - patuh kepada arahan - mewujudkan pemikiran positif
iii.  dijadikan kegiatan masa lapang - mengelakkan daripada gejala negatif
iv.  mempertahankan diri daripada serangan musuh - membantu orang yang dianiaya - melainkan persahabatan
kepelbagaian seni mempertahankan diri - daya tarikan pelancong
"Faedah bergotong royong"
melakukan kerja secara beramai-ramai
i.  dapat menjimatkan masa dan tenaga
ii.  sesuatu kerja besar dan sukar - menjadi ringan
iii.  mewujudkan persefahaman dan kemesraan di kalangan anggota masyarakat
iv.  mewujudkan suasana harmoni dan saling hormat-menghormati
amalan yang perlu diteruskan - di kampung atau di bandar
"Perlunya kita mempunyai hobi"
Aktiviti masa lapang - mendatangkan kebaikan - bersukan , kerja tangan, hiburan, kegiatan lasak , berbentuk pengetahuan
i.  memanfaatkan masa lapang - menenangkan fikiran
ii.  mendapatkan keuntungan - pengetahuan, pengalaman, sumber kewangan
iii.  mengeratkan perhubungan - mesra dengan orang lain - mewujudkan suasana harmonis
iv.  menggerakkan otot-otot - senaman ringan
perlu diadakan tempat beriadah dan menubuhkan kelab-kelab - berkumpul dan bertukar-tukar fikiran

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:10

ISU PEMBALAKAN
Kesan Pembalakan
-Kebaikan

memberikan pendapatan kepada penduduk dan negara
menyediakan peluang pekerjaan
membantu memperkembang industri berasaskan kayu-kayan

-Keburukan

musnahnya hutan yang merupakan khazanah yang amat bernilai
pupusnya spesies haiwan dan tumbuh-tumbuhan yang sukar ditemukan
musnahnya habitan hidupan liar
hakisan tanah yang teruk dan struktur tanah terganggu lalu menyebabkan tanah runtuh, banjir kilat, dsb.
perubahan arah angin dan cuaca berlaku-bekalan oksigen berkurang
kawasan tadahan negara terjejas
kesuburan tanah semakin kurang


Usaha-usaha Mengekalkan Kawasan Hutan

pengeluaran balak dikurangkan dengan menghadkan kawasan pembalakan
kawalan di kawasan hutan diperketat; dijalankan oleh Jabatan Hutan
penanaman semula hutan atau penghutanan semula dijalankan
penebangan pohon yang matang saja dibenarkan
kesedaran tentang pentingnya hutan ditingkatkan melalui pelbagai kempen di pelbagai peringkat
penyelidikan terhadap penanaman dan pengurusan hutan ditingkatkan; dijalankan oleh Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM)
hukuman yang berat terhadap mereka yang menjalankan pembalakan haram


Isu Pembalakan Haram
Cara dijalankan:

secara sulit, yakni jauh di dalam hutan / kawasan pedalaman
di kawasan hutan yang berdekatan dengan kawasan yang dibenarkan untuk pembalakan
di kawasan hutan simpan yang berdekatan dengan kawasan yang hendak dibangunkan
[font=Verdana]secara penipuan dan penyelewangan dengan melibatkan orang-orang yang berpangkat dan berpengaruh[/font][font=Verdana][/font]
[font=Verdana]Kesan:[/font]

[list][*][font=Verdana]merugikan negara dari segi pendapatan cukai[/font][*][font=Verdana]membahayakan keselamatan awan jika terdapat berdekatan dengan kawasan kediaman-ancaman tanah runtuh[/font][*][font=Verdana]menyebabkan banjir kilat-kerugian harta benda dan nyawa[/font][*][font=Verdana]mengurangkan keluasan kawasan hutan secara drastik[/font][*][font=Verdana]menjejaskan kawasan hutan yang diwartakan sebagai hutan simpan dan kawasan tadahan hujan[/font][*][font=Verdana][/font][/list]

[[i] 本帖最后由 森林小王子 于 2008-8-7 16:11 编辑 [/i]]

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:11

TEMPAT REKREASI
Fungsi dan Peranan Taman Rekreasi

sebagai tempat untuk beristirahat / menenangkan fikiran- lari dari kesibukan, khususnya di kota
sebagai tempat beriadah / bersenam- ke arah masyarakat yang cergas dan sihat
sebagai tempat beramah mesra antara individu, jiran tetangga serta untuk memupuk kasih sayang ke arah keluarga bahagia
untuk menghijaukan / mengindahkan kawasan sekitar- menimbulkan suasana nyaman

Sambutan Masyarakat terhadap Taman Rekreasi

amat diperlukan oleh anggota masyarakat hari ini, sama ada di kawasan-kawasan perumahan, pekan, bandar, dan kota
mendapat perhatian pemaju-pemaju perumahan dan kerajaan-kerajaan tempatan lalu menyediakan taman rekreasi
mendapat sambutan hangat daripada anggota masyarakat- dipenuhi oleh mereka yang bersenam atau yang bersiar dengan teman serta anggota keluarga

Penyediaan Kemudahan di Taman Rekreasi
(a) Kemudahan yang Disediakan

alat-alat permainan untuk kanak-kanak
alat-alat untuk senaman ringan
tempat duduk, tandas awam, dan lorong pejalan kaki
bakul sampah, lampu, dna pondok telefon
gerai makanan dan minuman

(b) Keadaan Kemudahan di Taman Rekreasi

masih tidak dilengkapi dengan kemudahan tertentu
ada yang dalam keadaan kurang sempurna oleh faktor semula jadi dan perlu diganti
ada yang tidak digunakan dengan betul lalu rosak
ada yang tidak diberi penyelenggaraan yang sepatutnya oleh pihak yang berkenaan

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:11

Kempen
Tujuan Diadakan Kempen

untuk memperkenalkan sesuatu rancangan kepada rakyat- contohnya : "Kempen Belilah Barang Buatan Malaysia"
untuk mempengaruhi rakyat supaya meyokong usaha kerajaan- contohnya kempen semasa pilihan raya
untuk menyelesaikan sesuatu masalah demi kepentingan rakyat- contohnya: kempen berkongsi kereta untuk mengurangan kesesakan lalu lintas di ibu kota
untuk memberikan kesedaran kepada rakyat agar melaksanakan sesuatu usaha murni kerajaan- contohnya: kempen anti dadah
untuk menjamin suatu kehidupan yang sejahtera dan selesa seperti kempen menderma darah

Sambutan Masyarakat terhadap Kempen

Pada pendapat saya kempen-kempen tersebut mendapat sambutan daripada masyarakat Malaysia
buktinya- buah kelapa muda dari kampung dijual dengan banyaknya di bandar- harganya meningkat
air kelapa muda dijual di hotel-hotel juga
Menteri Pertanian, Datuk Seri Sanusi Junid pernah menyarankan agar kelapa dijadikan tanaman komersial
ulam-ulam dijual dengan banyaknya di pasar malam, di pasar tani, dan di pasar raya yang utama juga

Keberkesanan Kempen

ada kempen uang berjaya mencapai objektifnya dan ada pula yang kurang mendapat sambutan daripada masyarakat
Contoh kempen yang berjaya :
"Kempen Belilah Barang Buatan Malaysia"- contohnya penjualan kereta nasional Proton Saga kepada rakyat meningkat dari setahun ke setahun
"Kempen Jantung Hatiku"- sumbangan derma yang diterima oleh kerajaan daripada orang perseorangan badan korporat, dan sebagainya banyak sekali- sumbangan tersebut dapat membantu pesakit-pesakit jantung yang tidak berkemampuan
Contoh kempen yang kurang mendapat sambutan:


kempen menggunakan bahasa baku- tidak banyak pihak termasuk RadioTelevisyen Malaysia yang melaksanakan kempen ini
kempen keselamatan jalan raya- banyak kemalangan yang berlaku sebagai akibat kecuaian pemandu; pengguna van masih melanggar peraturan menggunakan van, pengguna kenderaan masih banyak yang tidak mematuhi peraturan jalan raya
kempen berkongsi kereta- masih banyak pemandu lebih menggunakan keretanya sendiri- kesesakan lalu lintas belum dapat dikurangkan

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:11

INDUSTRI PELANCONGAN
Usaha dan Cara Memajukan Industri Pelancongan

mengedarkan risalah tentang keistimewaan-keistimewaan yang terdapat di Malaysia, misalnya tentang tempat-tempat pelancongan yang menarik, tempat-tempat yang bersejarah, pelbagai kebudayaan kaum, makanan masyarakat setempat, dan sebagainya.
memperbanyak usaha-usaha promosi, kempen, dan pameran di dalam serta di luar negara.
memperbanyak dan mempermoden kemudahan penginapan, rekreasi , perhubungan, pengangkutan, pusat beli-belah, pusat hiburan dan sebagainya.
meningkatkan kesedaran sivik dalam kalangan rakyat agar senantiasa bersopan santun, menjaga kebersihan alam sekitar, dan bersedia menerima kunjungan pelancong.
menawarkan pakeh pelancongan yang berpatutan agar pelancong, khususnya pelancong luar mudah tertarik dan tidak menghadapi masalah untuk berkunjung ke negara kita.

Kesan daripada Industri Pelancongan kepada Negara
-Kesan Positif

dapat meningkatkan pendapatan negara melalui pengaliran masuk wang asing ke negara kita
dapat mewujudkan peluang pekerjaan yang lebih banyak kepada penduduk tempatan- mengurangkan pengangguran
dapat meningkatkan permintaan terhadap barangan setempat seperti hasil-hasil kraftangan, seramik, dan sebagainya.
dapat meningkatkan pendapatan penduduk setempat
dapat menyemaikan perasaan akan negara dalam kalangan rakyat
dapapt memperkenalkan Malaysia kepada pelancong luar, misalnya pelancong dari negara Eropah dan Amerika yang selama ini tidak mengenali Malaysia serta meningkatkan imej negara di mata dunia

-Kesan Negatif

mencemarkan kebudayaan masyarakat tempatan- pelancong menyebarkan budaya kuning yang mudah mempengaruhi golongan remaja
penduduk tempatan mengalami beban sebagai akibat kenaikan harga barang
-contohnya: penduduk di Johor Bahru terpaksa membeli barang dengan harga yang mahal kerana pelancong dari Singapura berupaya membeli barang yang sama dengan harga yang lebih mahal
menular penyakit AIDS- penghidap penyakit ini meningkat di Malaysia selepas tahun 1990
beban perbelanjaan kerajaan meningkat- berikutan ancaman dadah dan AIDS, kerajaan terpaksa menyediakan peruntukan yang lebih banyak bagi menyediakan tempat pemulihan dan menampung kos hidup penagih dan pesakit
membazirkan wang- untuk menarik pelancong, wang yang banyak diperlukan bagi tujuan promosi, pengindahan bangunan atau tempat-tempat tertentu, dan sebagainya
masyarakat Malaysia seolah-olah ditonjolkan sebagai masyarakat yang suka berpesta dan berhibur- dapat dilihat pada malam pelancaran Tahun Melawat Malaysia

Perkembangan Industri Pelancongan

kemudahan infrastruktur ditambah- misalna lapangan terbang dan kedai bebas cukai- tempat penginapan yang lengkap dengan pelbagai kemudahan disediakan
kerajaan-kerajaan negeri turut memainkan peranan dalam usaha menarik pelancong
-contohnya: kerajaan Negeri Sembilan memajukan Port Dickson sebagai tempat perkelahan yang bertaraf antarabangsa; kerajaan Melaka memperkenalkan Melaka sebagai tempat yang ebrsejarah kepada pelancong

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:12

SUKAN
Perkembangan Sukan di Malaysia

perkembangan sukan pada umumnya dikendalikan oleh Majlis Sukan Negara dan Majlis Sukan Negeri
banyak kelab sukan yang ditubuhkan untuk memajukan sukan-sukan tertentu
banyak syarikat yang berlumba-lumba menjadi penaja sukan
biasiswa sukan dan skim perangsang diberikan kepada ahli sukan untuk meningkatkan pencapaian dalam sukan
banyak institusi sukan yang dibina- jurulatih asing diambil
beberapa kejohanan diadakan setiap tahun, seperti Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia
peningkatan taraf semi-prc - bola sepak

Faedah-faedah Bersukan

membina kesihatan tubuh dan mental
menawarkan satu peluang niaga, iaitu pengeluaran alat-alat sukan
peluang pekerjaan dapat diwujudkan / mengurangkan masalah pengangguran
mengeratkan hubungan dengan negara lain
mencari bakat-bakat baru dalam bidang sukan
mengeratkan silaturahim dan persaudaraan

Usaha-usaha Meningkatkan Mutu Sukan Negara

program latihan sukan yang lebih teratur -misalnya projek BAM untuk badminton, projek bola sepak MILO, projek sekolah menengah
menggunakan khidmat jurulatih antarabangsa -misalnya untuk badminton, olahraga, bola sepak dan sebagainya
menganjurkan dan menjadi tuan rumah bagi pelbagai temasnya atau acara sukan -misalnya Bola Sepak Piala Merdeka, Badminton Terbuka, Sukan Komanwel 1988, dan lain-lain
menyediakan subsidi dan sumbangan untuk kemajuan kelab-kelab sukan
memajukan sukan di sekolah-sekolah
menyediakan skim insentif kepada mereka yang berjaya di peringkat antarabangsa

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:12

PENCEMARAN ALAM
Punca-punca Pencemaran Alam

keiatan perusahaan atau perkilangan
asap-asap kilang meyebabkan pencemaran udara dan sisa-sisa
pembuangan toksid menyebabkan pencemaran air
kegiatan pembanguanan dan penerokaan hutan
mengganggu sistem ekologi bumi
mengakibatkan hakisan tanah
menyebabkan bumi tiada kawasan tuduhan hujan; menyebabkan banjir
kegiatan pengangkutan
asap-asap kenderaan yang mengeluarkan karbon monoksida (gas beracun)
tumpahan minyak daripada kapal tangki di laut
kegiatan perladangan dan di rumah
pembuangan sampah yang tidak bersistem dan penggunaan racun serangga yang berleluasa menyebabkan udara tercemar


Usaha-usaha Mengatasi Pencemaran Alam

meningkatkan kesedaran sivik dalam kalangan masyarakat pada semua peringkat
mengadakan undang-undang yang lebih ketan dan mengenakan hukuman yang berat kepada orang-orang yang tidak bertanggungjawab yang mencemarkan alam sekitar
membina kilang jauh dari kawasan kediaman
memelihara hutan dengan menghadkan kegiatan pembalakan dan penerokaan
usaha secara besar-besaran untuk mengawal pembangunan dan pembalakan perlu dilakukan secara berterusan untuk menggantikan hutan yang musnah

Kesan daripada Pencemaran Alam

apabila udara, air, dan darat tercemar, kehidupan kita tidak akan selesa; kesihatan kita terganggu
lapisan ozon akan menipis dan mengancam kesihatan
menyebabkan penyakit kulit, kanser, hilang daya pendengaran, dan sebagainya
bencana alam seperti banjir, tanah runtuh akan berlaku, dan mengakibatkan kehilangan nyawa dan harta benda
hutan sebagai kawasan tadahan hujan akan musnah dan terdedah kepada hakisan
hidupan liar terancam dan akhirnya pupus
air tidak selamat digunakan- bumi tidak selamat didiami

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:12

ISU PENGANGGURAN
Punca-punca Berlakunya Pengangguran

penghijrahan belia dari desa ke bandar menyebabkan pengangguran berlaku terutamanya di bandar-bandar
kelulusan akademik yang rendah
penggunaan jentera moden hasil kemajuan sains dan teknologi seperti komputer
penggunaan tanah yang tidak ekonomi terutamanya di desa
belia tidak mempunyai kemahiran teknik dan vokasional
sikap terlalu memilih pekerjaan dalam kalangan belia

Usaha-usaha Mengatasi Pengangguran

menggalakkan belia bekerja sendiri seperti bertani, berniaga dan beternak
memperkenalkan mata oelajaran Kemahiran Hidup kepada pelajar
menggalakkan pelajar ke sekolah-sekolah vokasional dan teknik
menyemaikan sikap berdikari dalam kalangan pelajar dari peringkat rendah lagi
meyedarkan para belia supaya tidak terlalu memilih pekerjaan
melengkapkan pelajar dengan pelbagai pengetahuan dan kemahiran, sesuai dengan perkembangan sains dan teknologi yang canggih
memberikan bantuan seperti pinjaman kewangan, kemahiran dan teknologi kepada belia yang ingin berusaha sendiri

Kesan daripada Pengangguran

belia mudah terlibat dengan kegiatan-kegiatan negatif yang meruntuhkan moral
jenayah terutamanya di kota-kota semakin berleluasa; contohnya kecurian, rompakan, pembunuhan, peras ugut dan sebagainya
bertambahnya rumah-rumah setinggan kerana penduduk tidak mampu untuk membayar sewa rumah yang terlalu mahal
banyak tanah yang terbiar dan tidak diusahakan
ekonomi negara terbantut

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:13

PERPADUAN KAUM
Kepentingan dan Faedah Perpaduan Kaum

rakyat dapat bersatu padu untuk memajukan negara
rakyat dapat hidup dalam suasana yang harmonis
negara menjadi aman dan menjadi benteng keselamatan daripada ancaman musuh
keadaan yang aman damai menggalakkan pelabur-pelabur asing melabur di negara kita; dapat meningkatkan ekonomi negara
menaikkan nama baik negara sebagai sebuah negara yang berjaya menyatupadukan rakyat yang berbilang bangsa, agama dan budaya

Usaha-usaha Memupuk Perpaduan Kaum

menyusun semula masyarakat dari segi politik, ekonomi dan sosial
mengadakan peraturan dan undang-undang untuk memelihara keharmonian antara kaum
mengadakan kempen-kempen tentang perpaduan kaum
memupuk nilai-nilai murni seperti hormat-menghormati, bekerjasam dan sebagainya
menggalakkan penduduk melibatkan diri dalam kegiatan-kegiatan kemasyarakatan
mengadakan suatu sistem pendidikan bagi menyatukan penduduk pelbagai kaum
menggalakkan penduduk menyambut hari perayaan, sambutan, hari kebesaran dan sebagainya

Perpaduan Kaum pada Hari ini

masyarakat mengelak daripada menimbulkan sesuatu yang sensitif kepada sesuatu kaum
masyarakat semakin menghormati adat resam, budaya dan agama kaum lain
masyarakat yang berbilang kaum dapat hidup dalam suasana yang harmoni di sesuatu kawasan
konsep rumah terbuka sudah menjadi suatu budaya baru; masyarakat perlbagai kaum mengambil kesempatan ini untuk kunjung-mengunjung
masyarakat bersama-sama berusaha untuk meningkatkan ekonomi negara

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:13

KESIHATAN
Kepentingan Kesihatan

konsep kesihatan merangkumi aspek fizikal, mental, sosial, emosi dan rohani
membentuk masyarakat yang sejahtera dan produktif
mengekalkan kecergasan tubuh badan
menyukarkan jangkitan kuman yang menyebabkan penyakit
menjadikan otak lebih cerdas
menjadikan hidup lebih selesa dan bahagia
melancarkan tugasan harian yang dilakukan dan mencapai apa-apa matlamat yang dirancang

Cara-cara Menjaga Kesihatan

mengambil makanan yang seimbang dan berkhasiat
melakukan senaman dan menjalankan aktiviti rekreasi
mempunyai waktu rehat yang cukup
melakukan pemeriksaan kesihatan
menjaga kebersihan diri, tempat tinggal, dan alam sekeliling
tidak mengambil sesuatu yang dapat memudaratkan kesihatan secara berlebih-lebihan seperti gula, makanan yang berlemak dan sebagainya
menjauhkan amalan yang dapat menjejaskan kesihatan seperti menghisap rokok, minum minuman keras, dan sebagainya

Tahap Kesihatan Rakyat

cukup memuaskan, baik di bandar mahupun di luar bandar, baik dalam kalangan kanak-kanak mahupun dalam kalangan orang dewasa dan orang-orang tua
dapat menyaingi tahap kesihatan rakyat di negara maju
jarang-jarang sekali berlakunya wabak penyakit yang serius
kesedaran tentang pentingnya menjaga kesihatan dalam kalangan rakyat begitu tinggi
kawalan terhadap sesuatu penyakit mudah dan pantas dilakukan
perkhidmatan kesihatan disediakan  di seluruh pelosok negara
mutu perkhidmatan kesihatan semakin baik dengan meningkatnya kemahiran pegawai kesihatan dan penggunaan peralatan yang canggih
mutu perkhidmatan kesihatan dikagumi  dan diberi pengiktirafan hingga peringkat antarabangsa

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:13

MAJIKAN/PEKERJA
Tanggungjawab Majikan kepada Pekerja

bersikap adil kepada pekerja tanpa mengira jantina, bangsa dan agama
menjaga kebajikan dan hal ehwal para pekerja
menyediakan tempat kerja yang selamat, bersih serta lengkap dengan kemudahan seperti surau, kantin dan sebagainya
membayar kadar upah, elaun dan bonus yang setimpal dengan kerja dan tanggungjawab yang diberikan kepada pekerja
menyediakan kemudahan rawatan percuma dan insurans kepada pekerja
meyediakan latihan kemahiran yang secukupnya kepada para pekerja agar kerjaya mereka dapat berkembang

Kualiti Kerja dan Produktiviti

rendah atau tingginya produktiviti ditentukan oleh kualiti kerja
kualiti kerja akan tercapai jika pekerja mempunyai kualiti yang tingg; misalnya mempunyai kelayakan dan kemahiran yang tinggi, berdedikasi, bermoral tinggi dan sebagainya
kualiti kerja dapat ditingkatkan jika pekerja diberi pendedahan tentang pengetahuan terbaru yang berkaitan dengan tugasnya melalui kursus, seminar, bengkel dan sebagainya
kualiti kerja dapat ditingkatkan juga melalui suasana tempat kerja yang selesa dan sempurna serta layanan yang memuakan daripada majikan

Etika Kerja

bermaksud prinsip moral atau nilai-nilai akhlak, atau tingkah laku yang dijadikan pegangan semasa menjalankan tugas
antara etika kerja itu termasuklah berdisiplin, bertanggungjawab, berdedikasi, amanah, jujur dan sebagainya
penting agar sesuatu kerja dapat berjalan dengan lancar dan sempurna serta mencapai kualiti yang dikehendaki
penting juga supaya suasana kerja yang sihat dan harmonis terbentuk antara pekerja dengan harmonis terbentuk antara pekerja dengan pekerja dan antara pekerja dengan majikan

森林小王子 发表于 2008-8-7 16:15

Hak Dan Tanggungjawab Pengguna
1.0    PENDAHULUAN
1.1 Hak-hak dan perlindungan pengguna perlulah dilihat secara menyeluruh iaitu yang meliputi dasar yang menjadi amalan pernerintah berhubung dengan kepenggunaan. Undang-undang yang digubal dengan tujuan melindungi hak-hak dan kepentingan pengguna, pendidikan dan kesedaran kepenggunaan di kalangan pengguna serta penguatkuasaan undang-undang yang berkaitan dengan hak-hak dan kepentingan pengguna.Tanpa adanya keempat-empat unsur utama tersebut maka
matlamat melindungi hak-hak dan kepentingan pengguna sukar dicapai. Hubungan antara tiap-tiap unsur berkenaan kepada pengguna dapat dilihat dengan mudah dalarn model perlindungan pengguna seperti berikut:

Pengguna
1.2 Dengan lain perkataan walaupun pengguna mempunyai hak-hak tertentu, namun hak-hak berkenaan bukanlah diperolehi secara otomatis. Ramai pengguna yang kurang tahu atau kurang mengambil tahu akan hak-hak mereka. Pengguna harus diberi kesedaran bahawa mereka mempunyai hak-hak tertentu dan seterusnya berusaha bagi mendapatkan hak-hak mereka. Pada kebiasaannya pengguna itu tidak akan mendapat haknya melainkan :-
(a)  Mengetahui apakah hak-haknya;
(b)  Menuntut hak-hak tersebut daripada pihak yang wajar memberikannya;
(C)  Memainkan tanggungjawab dan peranan mereka dan berusaha mendapatkan hak-hak itu.
  
1.3 Maka amalan seorang pengguna yang baik dan bijak ialah membuat imbangan antara tanggungjawabnya sebagai pengguna dan dalarn masa yang sama menuntut apa yang sepatutnya mereka berhak mendapatkannya.
  
2.0    SIAPA ITU PENGGUNA
2.1 "Pengguna ialah setiap orang yang mendapatkan barangan dan perkhidmatan dari pasaran untuk kegunaan dirinya dan keluarganya". Secara mudah kita lihat pengguna dan konsep kepenggunaan ini dalam konteks yang paling mikro iaitu diri kita sendiri. Kita sebagai individu adalah pengguna tanpa mengira siapa sebenarnya kedudukan kita dalarn masyarakat sekeliling.Sebahagian besar dari apa yang kita gunakan adalah hasil usaha orang lain sama ada dalam bentuk barangan atau perkhidmatan. Walaupun barangan atau perkhidmatan itu kita keluarkan sendiri atau kita bayar untuk menikmatinya tidak dinafikan bahawa kita adalah pengguna. Sebagai pengguna yang terpaksa membayar dengan
jumlah wang atau tenaga usaha dengan kadar tertentu kita memang mengharapkan bahawa faedah yang kita perolehi dari transaksi berkenaan adalah faedah yang paling maksimum. Kita juga merasa
bahawa kita perlu dilayan seperti raja dari segi barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan kepada kita kerana kitalah yang berhak menentukan sama ada kita akan membeli sesuatu barangan atau
perkhidmatan dan dari siapa kita akan mendapatkannya.
  
2.2 Mengikut Peter Drucker, seorang penulis terkemuka dalam bidang pengurusan, kepenggunaan bermakna yang pengguna melihat pengeluar-pengeluar barangan sebagai mereka yang berminat tetapi tidak memahami hakikat sebenar keperluan pengguna. Beliau menganggap pengeluar-pengeluar barangan sebagai mereka yang tidak berusaha mengambil tahu, tidak memahami dunia hidup pengguna dan mengharap pengguna membuat penentuan yang mana pengguna sendiri tidak bersedia atau tidak dapat melakukannya.
  
2.3 Y.A.B. Dato Seri Dr. Mahathir Mohamed, Perdana Menteri Malaysia telah memberi satu takrifan yang tepat pada "pengguna" dalam ucapannya semasa merasmikan majlis sempena Hari Pengguna Sedunia Tahun 1992. Katanya "semua rakyat Malaysia tanpa mengira kedudukan dalam masyarakat adalah pengguna. Setiap insan adalah pengguna yang memerlukan barangan, perkhidmatan atau kurniaan alam semula jadi. Atas asas itu, pengguna adalah asas segala kegiatan ekonomi".
2.4 Sebagai pengguna kita memainkan peranan yang penting dalam ekonomi negara kerana tujuan pengeluaran barangan atau perkhidmatan hanyalah satu iaitu pengguna. Pengeluar atau penjual memerlukan maklumat-maklumat tentang apakah dorongan-dorongan yang membuat pengguna memilih dan membeli barangan atau perkhidmatan tertentu. Pengguna yang dimaksudkan di sini adalah pengguna akhir atau "ultimate consumer" kerana di pasaran terdapatjuga pembeli yang membeli barangan secara borong/pukal dengan tujuan untuk menjual barangan itu semula atau pembeli bahan mentah yang memerlukan pernerosesan sebelum dijual kepada pengguna akhir.
  
2.5 Kepuasan keperluan adalah asas kepada pembelian barang
barang dan perkhidmatan di pasaran. Keperluan ini terbahagi kepada
dua iaitu keperluan primer dan keperluan sekunder. Keperluan primer
adalah seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal yang asasi.
Manakala keperluan sekunder pula adalah berkait dengan personaliti dan perlakuan sosial seseorang misalnya pembelian barangan atau perkhidmatan yang bertujuan menonjolkan sesuatu imej atau status kepada orang lain dengan tujuan mendapatkan pengiktirafan sosial.
Kadang kala dorongan terhadap keperluan berbentuk sekunder menjadi begitu penting kepada pengguna dan mengatasi keperluan primer.
Seringkali juga keperluan sekunder juga dikenali sebagai kehendak Ilwants" yang pada kebiasaannya adalah tidak terbatas.
  
3.0 MASALAH KESEDARAN KEPENGGUNAAN DI KALANGAN PENGGUNA
3.1 Kesedaran pengguna terhadap hak-hak dan kewajipan mereka sebagai pengguna pada hakikatnya adalah merupakan masalah asas kepada pengguna.Selagi belum timbul kesedaran di kalangan pengguna terhadap peranan dan tanggungjawab mereka, selagi itulah usaha-usaha pergerakan pengguna dan kerajaan untuk melindungi hak-hak dan kepentingan pengguna serta usaha-usaha kerajaan untuk membendung inflasi tidak dapat mencapai matlamatnya dengan berkesan.
  
3.2 Masalah yang dihadapi oleh pengguna adalah terlalu banyak. Walau bagaimanapun, masalah-masalah yang dihadapi adalah bersabit dari usaha pengguna untuk mendapatkan hak-hak mereka sebagai pengguna yang berpunca kegagalan sistem pasaran dan institusi-institusi di dalamnya memberikan segala hak yang sepatutnya diperolehi pengguna.Di samping itu pengguna-pengguna sendiri adalah kurang peka kepada hak-hak mereka yang disediakan oleh undang-undang dan peraturan yang diwujudkan untuk melindungi mereka. Tidak ramai di antara pengguna di negara ini yang memberi perhatian terhadap hak-hak mereka yang diperuntukkan dalam undang-undang sebelum pengguna membeli sesuatu barangan atau perkhidmatan di pasaran.
  
3.3 Di samping itu, para pengguna juga kurang mengambil tahu tentang institusi dan peranan perlindungan pengguna yang ada di negara ini yang berfungsi untuk melindungi kepentingan mereka seperti:
(a) Majlis Hal Ehwal Pengguna Kebangsaan (MHEPK);
(b) Majlis Penasihat Pelindung Pengguna Kebangsaan (MPPPK);
(c) Bahagian Penguatkuasa, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna;
(d) Bahagian Hal Ehwal Pengguna, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal
        Pengguna;               
(e) Agensi-agensi Kerajaan;
(f) Majlis Hal Ehwal Pengguna Negeri dan Daerah; dan
(g) Persatuan Pengguna.
  
3.4 Kelemahan-kelemahan yang ada pada pengguna inilah yang menyebabkan para pengguna dengan mudah menjadi mangsa kepada peniaga-peniaga yang kurang bertanggungjawab.Banyak insiden-insiden yang telah berlaku yang telah menjejaskan hak dan kepentingan pengguna yang antara lainnya termasuklah:
(a) kegiatan menyorok barang-barang dengan tujuan menaikkan harga;
(b) tiada tanda harga pacia barangan yang dijual yang sepatutnya mempunyai tanda harga;
(c) pelabelan barangan yang tidak lengkap;
(d) sukatan atau timbangan yang tidak mencukupi seperti yang didakwa;
(e) barang palsu; dan halal dan haram dan sebagainya.

4.0 HAK-HAK PENGGUNA
4.1 Pada masa ini, lapan hak asasi pengguna ini telah diterima secara universal. Selain daripada mengiktiraf 15 Mac sebagai Hari Hak Hak Pengguna Sedunia, aspek-aspek hak asasi pengguna ini diambilkira apabila negara menggubal, meminda atau mengkaji semula sesuatu undang-undang yang ada hubungkait dengan pengguna.
  
4.2 Dalam tahun 1962, J.F. Kennedy, Presiden Amerika Syarikat pada masa itu, telah mengenalpasti dan mengisytiharkan empat hak asasi pengguna seperti berikut:
(a) Hak Untuk Mendapat Keselamatan;
(b) Hak Untuk Mendapat Makfumat;
(c) Hak Untuk Membuat Pilihan; dan
(d) Hak Untuk Menyuarakan Pendapat.
  
4.3 Kemudiannya, Consumers International, di samping mengiktiraf hak-hak asasi pengguna yang telah diisytiharkan oleh JR Kennedy itu, telah mengenalpasti empat lagi hak-hak asasi pengguna
iaitu:
(a) Hak Untuk Mendapat Keperluan Asas;
(b) Hak Untuk Mendapat Gantirugi;
(c) Hak Untuk Mendapat Pendidikan Pengguna; dan
(d) Hak Untuk Mendapat Alam Sekitar Yang Sihat dan Selamat.
(i) Hak Untuk Mendapat Keselamatan
  
4.4 Para pengguna adalah berhak dilindungi dari bahaya yang mengancam kesihatan dan keselarnatan jiwa semasa menggunakan barangan dan perkhidmatan.
  
Hak Untuk Mendapat Maklumat
  
4.5 Pengguna adalah berhak mendapatkan maklumat maklumat Yang jelas mengenai kegunaan bahan-bahan Yang terkandung dan cara perniagaan barang atau perkhidmatan.
  
Hak Untuk Membuat Pilihan
  
4.6 Pengguna adalah berhak diberi peluang memilih barang-barang atau perkhidmatan pada harga Yang berpatutan dan mutu Yang mernuaskan setiap kali pengguna membeli barangan atau perkhidmatan, maka ia adalah mengikat kontrak dengan penjuainya. Dalam hal ini tanggungjawab pengguna hanyalah perlu memilih barangan atau perkhidmatan Yang diingini dan membayar Yang ditetapkan oleh penjual untuk mendapatkannya.
  
(iv) Hak Untuk Menyuarakan Pendapat
  
4.7 Pengguna adalah berhak menyuarakan pendapat apabila tidak berpuashati terhadap barangan atau perkhidmatan Yang diperolehi iaitu tidak mendapat layanan Yang sewajarnya. Apabila pengguna membeli sesuatu barangan atau perkhidmatan bererti pengguna dan penjual telah mengikat sesuatu kontrak. Mengikut kontrak tersebut barang Yang dibeli mestilah sempurna untuk kegunaannya atau seperti Yang dinyatakan oleh penjual.
  
(v) Hak Untuk Mendapat Keperluan Asas
  
4.8 Pengguna adalah berhak kepada barangan dan perkhidmatan asas kehidupan seperti makanan, pakaian, perumahan, kesihatan dan lain-lain. Ini bermakna bahawa sebagai seorang pengguna kita adalah berhak kepada bekalan air Yang bersih dan perkhidmatan kesihatan Yang sempurna.
(vi) Hak Untuk Mendapat Gantirugi
  
4.9 Pengguna adalah berhak mendapat gantirugi disebabkan Man yang mengelirukan atau barang-barang yang bermutu rendah atau perkhidmatan yang tidak memuaskan.
  
(vii) Hak Untuk Mendapat Pendidikan Penqquna
  
4.10 Pengguna adalah berhak dan bertanggungjawab mendapatkan pendidikan pengguna supaya boleh bertindak sebagai pengguna yang baik. Tanggungjawab ini dilaksanakan oleh pihak berkuasa, pertubuhan-pertubuhan pengguna dan pengeluar barang-barang dan perkhidmatan atau para penjual yang menjadi agen mereka.
  
(viii) Hak Untuk Mendapat Alam Sekitar Yang Sihat Dan Selarnat
  
4.11 Pengguna adalah berhak untuk mendapatkan alam sekitar yang bersih dan sihat yang boleh memperbaiki mutu kehidupannya.
  
4.12 Ini menunjukkan bahawa hak pengguna bukan sahaja terbatas kepada proses jual beli, tetapi merangkumi keadilan sosial dan ekonomi, pendidikan, alam sekitar serta penyertaan masyarakat dalam proses demokrasi. Namun begitu kebanyakan para pengguna masih lagi tidak menyedari dan memahami sepenuhnya hak-hak dan tanggungjawabnya sebagai pengguna. Keadaan ini berlaku bukan sahaja disebabkan oleh sistern penyebaran maklumat mengenainya yang amat terbatas tetapi juga sikap acuh tak acuh para pengguna sendiri.
  
4.13 Kebajikan pengguna (hak-hak pengguna) akan dapat dipertahankan dengan cemerlang dalam jangka masa panjang melalui pendidikan.


Semakin tinggi standard pendidikan kepenggunaan di kalangan pengguna semakin tinggilah kesedaran dan keupayaan pengguna menilai secara lebih tepat ke atas faedah yang boleh mereka perolehi dari pembelian ke atas sesuatu barangan atau perkhidmatan serta berupaya menuntut haknya sebagai pembeli mengikut lunas-lunas keadilan dan undang undang. Pengguna yang peka dan mempunyai pengetahuan yang memadai dan pergerakan pengguna yang sihat akan menyediakan stimulus yang berharga kepada peniaga untuk menyediakan barangan dan perkhidmatan yang benar-benar dikehendaki pada masa, tempat dan harga yang sesuai.

5.0   TANGGUNGJAWAB PENGGUNA
5.1 Setelah pengguna mengetahui dan memahami apakah hak hak mereka, maka pengguna haruslah bertindak mempastikan hak mereka diperolehi. Bagi memperolehi hak-hak itu, pengguna harus mempunyai tanggungjawab yang perfu dilaksanakan.Tanpa tanggungjawab, hak-hak pengguna tidak dapat diperolehi. Ini bermakna pengguna perlu menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pengguna.
  
5.2 Terdapat lima tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh pengguna bagi memperolehi hak mereka. Lima tanggungjawab tersebut adalah seperti berikut:
(a) Kesedaran Mengkritik;
(b) Penglibatan dan Tindakan;
(c) Tanggungjawab Sosial;
(d) Tanggungjawab Alam Semulajadi;
(e) Bersatupadu.
  
5.3 Pengguna mestilah disedarkan untuk lebih mengkritik tentang mutu dan nilai sesuatu barangan dan perkhidmatan. Ini bermakna jika didapati barangan yang diterima adalah dalam keadaan tidak sempurna, pengguna hendaklah jangan berdiam diri tetapi sebaliknya menyuarakan pendapat bagi mendapat baranganyang sempurna.
  
(ii) Penglibatan Dan Tindakan
  
5.4 Pengguna harus sentiasa melibatkan diri dalam kegiatan-kegiatan sosial yang menjaminkan kepentingan pengguna supaya tidak dicemar atau diabaikan dan mengambil tindakan dengan keyakinan yang berasaskan penyelidikan serta pengetahuan yang sempurna.
  
(iii) Tanqqungiawab Sosial
  
5.5 Pengguna mesti bertindak dengan rasa penuh tanggungjawab sosial dengan kewajipan dan bertimbang rasa supaya tindak tanduk mereka tidak akan menjejaskan golongan rakyat yang kurang bernasib baik mengenai hakikat ekonomi dan sosial yang sedia ada.
  
(iv) Tanqqungiawab Alam Semulauadi
  
5.6 Pengguna perlu kesedaran yang tinggi atas keputusan pengguna mengenai alam sekitar yang mesti dimajukan secara harmoni, menggalakkan keselarnatan alam sekitar dan bertindak untuk menahan kemunduran faktor yang penting ini bagi menjamin mutu kehidupan sekarang dan masa depan.
  
(v) Bersatupadu
  
5.7 Tindakan yang paling berkesan bagi menghadapi sesuatu masalah ialah dengan semangat bekerjasama dan bersatupadu. Dengan semangat akan melahirkan kekuatan dan pengaruh supaya dapat perhatian ke atas kepentingan pengguna. Cara yang terbaik untuk bersatupadu ialah dengan melibatkan diri dalam persatuan-persatuan pengguna.
6.0 PERLINDUNGAN PENGGUNA
  
6.1 Pasaran pengguna mengikut pengharapan pengguna perlu memberi khidmat berikut di antaranya:
  
6.1.1 barangan-barangan dan perkhidmatan yang dibeli adalah selamat untuk digunakan atau dimakan;
6.1.2 maklumat yang diterima sama ada pacia label barangan, pada Man dan risalah-risalah kerajaan adalah benar, cukup serta          mudah difaham supaya pengguna dapat membuat pertimbangan, pemilihan dan pembelian yang rasional berdasarkan             kepada maklumat yang ada;
6.1.3 pengguna diberi pilihan di pasaran untuk memilih dan membeli atau tidak membeli tanpa paksaan atau ugutan;
6.1.4 pengguna ada tempat mengadu sekiranya berlaku penyelewengan dalam masa menjalankan proses jualbeli atau setelah        pembelian berlaku dan tindakan sewajarnya dibuat untuk menolong mereka sekiranya menghadapi masalah;
6.1.5 sistem perletakan harga yang bersesuaian dengan kualiti barangan dan perkhidmatan yang diberi;
6.1.6 pengguna dilindung melalui penguatkuasaan undang undang pengguna yang berkesan lagi adil; dan
6.1.7 pengguna diberi pendidikan berkaitan dengan kepenggunaan supaya mereka lebih bersedia menjalankan peranan dan             tanggungjawab di pasaran.
  
6.2 Perkembangan di bidang sains dan teknologi melahirkan beranika barangan dan perkhidmatan yang menyebabkan pengguna
        menghadapi masalah untuk membuat pilihan. Kemudahan kredit dan  peningkatan tahap hidup mendorong pengguna mudah           berbelanja. Bentuk dan sistem perdagangan telah menjadi bertambah kompleks sehingga sukar untuk difaharni oleh pengguna.          Bentuk pembungkusan dan penyampaian maklumat berhubung dengan barangan dan perkhidmatan yang dibekalkan seringkali          mengelirukan pengguna. Permintaan terhadap barangan dan perkhidmatan seringkali melebihi bekalan. Dalam berlumba-lumba          mengejar kekayaan dan kemewahan hidup, etika dan aspek kerohanian seringkali diketepikan. Dalam keadaan begini,                   campurtangan pihak kerajaan adalah diperlukan. Justeru itu, berbagai undang-undang telah digubal dan dikuatkuasakan.         Umumnya, undang-undang ini melarang, mengawal atau mengawalselia aktiviti yang dikenalpasti boleh memberi kesan buruk          kepada perturnbuhan ekonomi negara atau merugikan pengguna.
7.0    PENUTUP
  
7.1 Hak-hak dan tanggungjawab pengguna perlu berlaku seiring bagi membolehkan transaksi pernbelian barangan atau perkhidmatan memenuhi aspirasi kedua-dua pihak iaitu pernbeli dan penjual. Kegagalan melaksanakan tanggungjawab masing-masing akan mengakibatkan kepentingan hak kedua-dua pihak yang terabai. Undangundang dan agensi penguatkuasa sahaja tidak mampu menjamin kepentingan pengguna dipelihara sepenuhnya tanpa tindakan dan pelaksanaan tanggungjawab oleh para pengguna sendiri. Para pengguna juga boleh menyumbang kepada usaha-usaha membendung inflasi dengan menguruskan perbelanjaan dengan berkesan yang boleh membantu pengurangan permintaan di pasaran dan seterusnya menstabilkan harga barangan atau perkhidmatan.

森林小王子 发表于 2008-9-7 09:05

Baru-baru ini sekolah anda telah mengadakan temasya sukan. Andaikan bahawa anda ketua Pengarang majalah sekolah anda. Tuliskan laporan tersebut.

Sambutan Temasya Sukan yang ke sepuluh diadakan pada 8 September 1995 - pukul 2.30 petang - di padang sekolah.

a.  pelbagai persiapan dibuat - semua giat berlatih - kawasan dihias - khemah didirikan - surat-surat jemputan diedarkan.
b.  dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Semarak -selepas perasmian acara sukan dimulakan.
c.  peserta-peserta dan acara-acara sukan - acara murid, guru dan ibu bapa / pelbagai acara diadakan - acara lumba lari, lompat tinggi, lompat jauh, lontar peluru - acara yang paling menarik dan mendapat sambutan sebagainya
d.  pemenang-pemenang menerima hadiah / piala - termasuk olahragawan dan olahragawati
e.  suasana / perjalanan - meriah / lancar
f.  penutup - siapa yang menutup / bila
Temasya sukan berjalan dengan lancar - tamat pada pukul 6 petang - dapat mencungkil bakat-bakat baru - berakhir dengan kegemilangan.

页: [1]

Powered by Discuz! Archiver 7.0.0  © 2001-2009 Comsenz Inc.